Affectfobie therapie (AFT)

AFT is een vorm van psychotherapie die zich richt op het verkennen, begrijpen en verwerken van emoties. Het gaat erom te leren hoe je je emoties kunt herkennen, accepteren en reguleren, zodat ze geen obstakel vormen in je leven, maar juist een bron van kracht en groei kunnen zijn.

Wat is Affectfobie therapie?

  • Heb je het gevoel dat emoties overweldigend kunnen zijn?
  • Heb je moeite om ze te begrijpen of ermee om te gaan?
  • Of voel je je vaak geremd om je emoties toe te laten?

Dan zou Affectfobie therapie (AFT) wel eens iets voor jou kunnen zijn. Op deze pagina gaan we dieper in op wat AFT is, hoe de therapie eruitziet en voor welke klachten deze goed werken.

Angst voor emoties

Laten we beginnen met het basisbegrip: wat is AFT eigenlijk? Nou, het draait allemaal om emoties.

Emoties geven energie en kleur aan ons leven, helpen ons om de juiste keuzes te maken, dichtbij anderen te zijn en grenzen te stellen als dat nodig is. Maar emoties kunnen ook beangstigend zijn, bijvoorbeeld omdat we bang zijn dat we erdoor overweldigd worden of juist geleerd hebben dat emoties er niet mogen zijn. Dan worden we bang voor wat we voelen, en een zogenoemde affectfobie ontwikkelen. We trekken ons terug, durven niet meer kwetsbaar te zijn en missen plezier in ons leven. Doordat we onze emoties hebben weggestopt, verdwijnt ook onze spontaniteit en kunnen we last krijgen van spanning of juist een uitgeput gevoel, vage lichamelijke klachten en ongezonde keuzes maken.

Schematherapie

Hoe ziet een AFT-behandeling eruit?

Samen onderzoeken

Als je bij Praktijk Hertig een traject start, dan onderzoek je met ons hoe je in concrete situaties handelt, welke emoties en gedachten je daarbij ervaart en welke situaties je uit de weg gaat. Het begint meestal met een gesprek. We helpen je om je emoties te verkennen en te begrijpen wat er onder ligt. Dit kan betekenen dat je teruggaat naar bepaalde ervaringen uit je verleden die van invloed zijn op hoe je je nu voelt. Dat helpt om te begrijpen dat bepaalde gevoelens, zoals bijvoorbeeld boosheid en verdriet, in je kindertijd niet geaccepteerd werden en het dus noodzakelijk was om die weg te stoppen. Daarna ga je met ons aan de slag om die emoties in het heden weer toe te laten. Vaak geeft dat opluchting en meer grip op je leven.

Ook bespreek je hoe je naar jezelf kijkt. Mogelijk is er een strenge en beoordelende kant in jezelf die ervoor zorgt dat het je zelfvertrouwen de kop indrukt. Je leert om die kant los te laten en met vriendelijke ogen naar jezelf te kijken. Je krijgt daardoor vaak meer zelfvertrouwen en gaat makkelijker met anderen om.

Samen oefenen

Het blijft niet alleen bij inzicht en voelen. Je leert ook hoe je op een andere wijze met je emoties om kunt gaan, hoe je meer voor jezelf kunt opkomen en op wat voor wijze je contact kunt leggen. Je oefent met nieuw gedrag. Vaak zullen we gebruik maken van verschillende technieken, zoals het op een gezonde manier uiten van boosheid en voor jezelf opkomen, het inchecken in je eigen lichaam en gezonde keuzes leren maken, om je te helpen bij het reguleren van je emoties en het vinden van rust in jezelf.

Je krijgt ook meer oog voor je sterke en zwakke kanten, zodat je door een reëler zelfbeeld in de toekomst problemen beter aan kunt pakken. De boksring in onze praktijk leent zich uitstekend om dit proces aan te gaan en samen te oefenen.

Schematherapie

Voor welke klachten werkt AFT goed?

Nu je weet wat AFT inhoudt en hoe de behandeling eruitziet, vraag je je misschien af voor welke klachten het eigenlijk werkt. Nou, AFT kan nuttig zijn voor een breed scala aan psychische problemen, waaronder:

  • Angstklachten: zoals paniekaanvallen, sociale angst en fobieën
  • Depressieve klachten: waarbij gevoelens van verdriet en hopeloosheid overheersen
  • Traumaklachten en klachten door ingrijpende gebeurtenissen
  • Vastgeroeste patronen en ongezonde coping
  • Relatieproblemen, waarbij emoties een rol spelen in de dynamiek tussen partners

Het mooie van AFT is dat het niet alleen gericht is op het verminderen van klachten, maar ook op het vergroten van veerkracht en welzijn op lange termijn.

Voor wie is AFT niet geschikt?

Deze vorm van therapie bij Praktijk Hertig is niet geschikt als je

  • verslaafd aan alcohol of middelen bent
  • Regelmatig ernstig in de war of suïcidaal bent
  • Geen steunend netwerk of zinvolle dagbesteding hebt
  • Een verstandelijke beperking hebt
  • Een autismespectrumstoornis (ASS) hebt

Tot slot

Dus als je merkt dat emoties te veel worden om mee om te gaan, denk dan eens aan Affectfobie Therapie. Het kan de sleutel zijn tot een beter begrip van jezelf, een grotere veerkracht en een dieper gevoel van welzijn.

Als je nog vragen hebt over AFT of als je wilt weten of het iets voor jou is, aarzel dan niet om contact op te nemen.

Waarom kiezen voor AFT
bij Praktijk Hertig?

De juiste balans

We sluiten zo direct mogelijk aan bij je klacht. We hanteren een actieve manier van behandelen. Onze ervaring is dat een beetje humor of luchtigheid zware onderwerpen een heel stuk dragelijker maken. We zorgen voor de juiste balans.

Een gecombineerde aanpak

Bij Praktijk Hertig combineren wij AFT met andere bewezen effectieve vormen van psychotherapie, zoals EMDR, schematherapie, CGT en oplossingsgerichte therapie, zodat je een op maat aanbod krijgt. Bovendien kom je met onze aanpak in de boksring tot de kern en kan je effectief je doelen bereiken.

Doe de eerste stap!

w

Bespreek de mogelijkheden

In een telefonisch gesprek van 15 minuten focussen we samen op jouw vraag, situatie en hoe wij je kunnen helpen.

Plan een intake

In een intakegesprek nemen we uitgebreid aandacht voor jouw hulpvraag, krachten en levensgeschiedenis.

Klaar voor de eerste sessie

Met een helder plan gaan we aan de slag! Dat kan in onze huiselijke gesprekskamers, boksring of online.

Benieuwd naar ons aanbod?

We helpen je graag verder.

Ook als je je situatie wilt overleggen en je weet bijvoorbeeld
niet goed of ons aanbod bij je past.